Wyszukiwarka

   

ul. K.K. Baczyńskiego 1
85-805 Bydgoszcz
            tel/fax 52 361-12-14         
/umb-sp28/SkrytkaESP   

E-mail: sp28@edu.bydgoszcz.pl

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie

 

Dzisiaj jesteśmy w momencie przeżywania trudnych emocji wynikających z przymusowej izolacji i obostrzeń, które mają nas chronić przed zarażeniem koronawirusem. Mamy nadzieję, że wspólnymi siłami przejdziemy przez ten ciężki czas. Pamiętajmy jednak, że potrzebny jest nam wzajemny szacunek i dużo wyrozumiałości. Sytuacja może budzić lęk i wiele obaw szczególnie u dzieci. Jak rozmawiać o tym z dziećmi, żeby nie eskalować niepokoju?

Rady psychologów:

1. Rodzic / opiekun powinien najpierw zadbać o siebie, własne emocje.

Ważne jest uspokojenie swoich emocji, niepopadanie w panikę, izolowanie się od nieprawdziwych informacji, kontrolowanie czasu spędzanego przed TV i komputeremw ramach pozyskiwania informacji o wirusie. Wtedy można rozmawiać z dzieckiem.

2. Trzeba znaleźć odpowiedni moment na rozmowę.

Powinien to być czas spokoju rodzica. Na pewno nie bezpośrednio po obejrzeniu konferencji, wiadomości, czy przeczytaniu artykułu, który podnosi poziom niepokoju.
Lepiej to zrobić, gdy np. przeczytamy , że naukowcom udało się odkryć coś przybliżającego do pokonania wirusa. Warto przygotować zestaw 3-4 rzetelnych faktów, którymi można się podzielić z dzieckiem. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że nie „ściemniamy” i wiemy, co mówimy, a także być gotowym na konfrontację z fakenewsami („W internecie pisali…”).

W trakcie rozmowy bardzo ważny jest czas dla dziecka, trzeba udzielić mu odpowiedzi na pytania, nie tylko przekazać informacje. Należy zadbać o spokój i przestrzeń do takiej rozmowy.

3. Zastanowić się jakiej wiedzy dziecko potrzebuje.

Rodzic najlepiej zna potrzeby swojego dziecka, wie jaką dozę i wiadomości ono może i chce przyjąć. Rodzie wie jak może zareagować dziecko i przeżywać emocje. Silnie lękowe dziecko, reagujące niepokojem na wydarzenia z ostatnich dni, zamknięcie szkoły, kina, robienie większych zakupów, z dużym prawdopodobieństwem potrzebuje spokoju, opanowania. Przekazanie dziecku rzeczowych, sprawdzonych informacji w odpowiedniej ilości i dostosowanych do wieku może zmniejszyć obawy. Dziecko bagatelizujące problem może otrzymać znacznie więcej informacji, trzeba zadbać o jego pełne uświadomienie. Wyjaśnić powody, odpowiadać na pytania, rozwiewać wątpliwości.

4. Warto być otwartym na pytania dziecka, podawać sprawdzone informacje.

Rozmowa może mieć różny przebieg, ale konieczne jest jej przeprowadzenie. Spokojnie, jasno należy wyjaśnić dziecku obecną sytuację nagłego zamknięcia szkół, kin, basenów itp. Dzieci nie zawsze potrafią odróżnić prawdziwe informacje z internetu, dlatego rozmowa o koronawirusie jest tak ważna. Dzieci, tak jak dorośli, muszą mieć wiedzę, by opanować lęk. Nie chodzi o odcinanie dziecka od informacji, ale o kontrolowanie źródła, z których wiedzę czerpie.

5. Jeśli rodzic nie zna odpowiedzi na pytania dziecka, powinien mówić o tym otwarcie.

Gdy dorosły często wpada w panikę, głośno wykrzykuje nowe informacje, dziecko  tę panikę przejmuje. Obowiązujące zasady bezpieczeństwa przestrzegane przez rodziców są łatwiej akceptowane przez dzieci. Trzeba wskazywać na czasowość pewnych ograniczeń czy rozwiązań.

 

„Czas, który spędzimy razem w domach można wykorzystać na budowanie relacji rodzinnych, będących fundamentem poczucia bezpieczeństwa dla dziecka. Spędzajcie ze sobą dużo czasu, dużo rozmawiajcie, bawcie się razem, odbudujcie więzi, które na co dzień bywają czasowo ograniczone. Bądźcie dla siebie!”

 

Czego powinni unikać rodzice?

Słuchania własnych lęków.

Utożsamiania własnych emocji z emocjami syna czy córki.

Zmuszania dziecka do opowiadania o tym, co czuje w tej trudnej sytuacji.

Mówienia: „Wszystko będzie okey”,jeśli sami w to nie wierzymy.

Ważne jest zwracanie uwagi na:                                                            

- jasny i prosty przekaz,

- wysłuchanie obaw dziecka,

- zachowanie spokoju.

Uczniowie

Skupcie się nie tylko na lekcjach i zadaniach, które otrzymujecie do Waszych nauczycieli, zadbajcie też o wypoczynek w domu. Postarajcie się nadrobić zaległości w oglądaniu ulubionych seriali, czytaniu książek, lektur. Jeżeli brakuje Wam kontaktu z przyjaciółmi ze szkoły, to wykorzystajcie do tego nowinki technologiczne – nic nie stoi teraz na przeszkodzie, aby porozmawiać z koleżankami i kolegami za pośrednictwem wideokonferencji czy też komunikatorów internetowych.

 

Polecane artykuły:

1.    Koronawirus w Polsce. Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie? Porady psychologa z Uniwersytetu SWPS..   

2.    Lęk. O wirusie... wszyscy wiemy o którym.

3.   Jak przetrwać razem kwarantannę?

4.   Jak radzić sobie z lękiem i jak mówić dziecku o epidemii? Rozmowa z psychologiem dr. Tomaszem Srebnickim

5.   https://pacjent.gov.pl/dziecko-i-koronawirus

Informacje zebrał

pedagog szkolny